Thursday 6 March 2014

De Stray bustour door Nieuw-Zeeland


25- 27 Januari: Off to New - Zealand
Tijd voor een nieuw avontuur, mijn bustour door heel Nieuw - Zeeland , van het noordereiland naar het zuidereiland. Helaas ging de wekker heel vroeg die morgen om vroeg naar het vliegveld te gaan. De reis verliep soepel en was eigenlijk zo voorbij. Eenmaal in Auckland aangekomen, hadden we nog een paar dagen over voordat onze bustrip begon. Deze dagen bestonden voornamelijk uit: rondlopen in de stad, winkeltjes kijken en een hapje eten in een restaurant.


28 Januari: start stray tour
Vanaf toen begon de reis echt, daar stonden we dan 's morgens 8:00 te wachten op de bus. Ik had totaal geen idee wat ik kon verwachten, jammer genoeg zag ik iets meer "oudere mensen" instappen dan ik had gehoopt.. Maar daardoor liet ik natuurlijk niet de pret bederven :-)

Onze eerste stop was in Haihei , ten noord - oost van het noordereiland, een mooi plaatsje aan de kust. We kwamen rond 14:00 aan en om 14:30 begon de kajak activiteit al op het " hot water beach", waar het water vreemd genoeg totaal niet warm was haha! Onder het kajakken zijn we langs allemaal mooie eilandjes gevaren, en ik heb een pinguïn zien zwemmen vlak voor mijn kajak. Onderweg zijn we gestopt bij een privéstrandje om wat te drinken en een kijkje te nemen op het strand. Een deel van de film Narnia is op dat strand opgenomen, dus dat was wel leuk om te zien! Na de les hadden de kajakleraren ons uitgenodigd voor een house party. Eerst gingen we met de hele groep lekker barbequen en wat drinken. Daarna zijn we met de groep door gegaan naar het feestje. We hebben een super gezellige avond gehad, met weinig slaapuurtjes helaas haha!


30 Januari: van Hahei naar Raglan
In Raglan stond voor mij een hele toffe activiteit op het programma, namelijk: SURFEN! Ik keek hier al zo lang naar uit om het te leren. 's ochtends om 9:00 begon de les, we kregen 30 minuten theorie en 1,5 uur praktijk. Eigenlijk ging het meteen al goed, ik heb vaak op de plank kunnen staan en ik vond het hartstikke leuk! Ik was zo enthousiast dat ik diezelfde middag meteen weer wilde, de surfleraar bood me aan om gratis een surfplank en wetsuit te lenen om die middag nog wat te kunnen oefenen. Natuurlijk deed ik dat, dus ik heb nog 1,5 uur extra gesurft die middag. Ik heb het alleen wel geweten die middag... ik had zoveel spierpijn, maar dat was het dubbel en dwars waard!


31 Januari: van Raglan naar Mourea
Vanaf Raglan vervolgde we onze roadtrip naar Mourea, waar een zeer speciale dag ons te wachten stond. We gingen namelijk naar een Maori stam (dit zijn de oorspronkelijke bewoners van Nieuw - Zeeland). Bij aankomst op onze bestemming werden we hartelijk ontvangen en gingen we langs de twee beroemde watervallen: "

Voordat we officieel bij de familie hoorden moesten we ons eerst officieel inwijden door middel van liedjes te zingen en de officiele Maori groet te doen, die ging als volgt ; je begroette iedereen persoonlijk met: "kiora" en dan drukte je neus twee keer tegen degene die je groette. Dat was wel even gek om iemand zo te begroeten haha. Na het inwijdingsritueel gingen we kijken naar een show van de Maori familie, dit was hartstikke leuk om te zien. Ze danste en zongen allemaal leuk. Op het einde van de show was het onze beurt om onze skills te laten zien. De mannen en vrouwen werden apart genomen om een dansje in te studeren, het was namelijk een wedstrijd tussen de mannen en vrouwen. Natuurlijk hebben de vrouwen gewonnen!

Na de show gingen we lekker eten met z'n alle, een traditionele Maori maaltijd. De Maori's hebben in hun cultuur een hele leuke regel: vrouwen moeten het eten eerst opscheppen en dan pas de mannen. Top regel al zeg ik het zelf!:-) Na het eten was iedereen moe en zijn we lekker vroeg gaan slapen omdat de volgende dag de wekker weer vroeg ging.


1 Februari: van Mourea naar Rotorua
Er stond een heerlijk relaxt dagje voor me op het programma, we gingen namelijk naar Hells gate. Dit is een wandeling door een vulkanisch Maori landschap met veel verschillende soorten modderpoelen en allemaal waterpoelen met verschillende temperaturen die de Maori's voor verschillende redenen gebruikte. Na de wandeling was er een mogelijkheid om in de Hells gate modderpoel te gaan, dit wilde ik uiteraard wel eens proberen! Het nadeel van de poel was dat hij stonk naar rotte eieren, echt een onbeschrijvelijk vieze geur... Toch ben ik er gewoon ingegaan met de meiden em zijn we na onw modderbad ook even in een normaal warm bad gegaan. Ik heb me kleding en haar wel drie keer moeten wassen om de stank eruit te krijgen haha!


3 Februari: van Wakahoro naar Tongariro Alpine Crossing (national park)
Op deze dag ging de wekker héél vroeg, 5:15 al! Dit was tot nu toe een van de coolste dagen die ik heb gehad, in ieder geval een dag met de meeste sensatie! We gingen namelijk bergwandelen op een van de spectaculairste wandelroutes van de wereld (nummer twee). De wandeling was 20 km lang en was heel steil. We moesten allemaal onze namen opschrijven zodat het personeel van de shuttlebus op de terugweg wist dat we allemaal veilig waren teruggekomen. De bus ging om 17:00 weer terug.

Om 9.10 begon ik met een groepje met de wandelroute op ongeveer 1100 meter. Het was meteen vanaf het begin al een behoorlijk zware route. We moesten meteen al flink omhoog lopen. Met het idee dat ik nog 8 uur moest lopen in mijn achterhoofd, wist ik dat het een zware dag ging worden! Rond een uurtje of 11:30 waren we al een behoorlijk stuk, dus besloten we (hoe enthousiast we waren) om er nog een extra route naast te doen van 1,5 uur en behoorlijk stijl. Na zo'n 50 min omhoog lopen, klimmen en schuifelen langs afgronden, waren we op de top die ongeveer 2000 meter hoog was. Daar stonden we dan tussen de wolken, met een prachtig uitzicht over het hele gebergte. Wat een magisch moment was dat, het was een prachtige omgeving en het gaf een geweldig gevoel want we hadden de top bereikt!! De terugweg was wel redelijk spannend omdat we stijl naar beneden moesten lopen zonder voetpad, op losliggende steentjes schoven we langzaam naar beneden vlak langs de afgrond. Stiekem heb ik tijdens het lopen naar beneden wel wat schietgebedjes gedaan omdat ik het wel een beetje eng vond op sommige stukken.. Ik was blij toen we na 40 minuten eindelijk onze normale route weer zagen, maar jammer genoeg was er geen tijd voor pauze omdat we nog zo'n 6 uur tegaan hadden..

Gedurende middag is alles goed verlopen,we bleven goed op schema maar door die extra route moesten we weleen tandje harder doorlopen om het te halen qua tijd. Dat heb ik ook zeker in mijn voeten gevoeld...
Om 16:45 kwamen we helemaal gesloopt aan bij de shuttlebus. Ik ben super trots dat ik dit heb gedaan en afgemaakt! Ik had deze ervaring voor geen goud willen missen!

Toen we in het hostel aankwamen hebben we heerlijk wat gegeten en zijn we daarna een tijdje heerlijk in de hottub gesprongen, dat hadden we namelijk écht verdiend!:-)


5 Februari: van Wellington naar het zuidereiland: Abel Tasman.
Gisteravond zijn we met de Straygroep uitgeweest tot in de late uurtjes. Jammer genoeg moesten we al om 7:00 buiten staan om een shuttlebus te nemen naar de ferry, waarmee we gingen overvaren naar het zuidereilan. Dit betekende weinig slaap voor ons, waardoor de ferry als onze slaapplek moest dienen voor de komende 3,5 uur..

Brak kwamen we de ferry af met de groep, hierna vervolgende we onze reis met de bus richting Abel Tasman. 'S avonds hadden we een gezellige barbeque met de groep en zijn we allemaal vroeg naar bed gegaan. We hadden het namelijk hard nodig ;-)


7 Februari: van Abel Tasman naar Punakaiki
Na een lange busrit kwamen we in het dorpje Punakaiki. Ons hostel was op een prachtige locatie: in de bergen met zeezicht. Dit is het meest luxe hostel die ik sinds mijn reis heb meegemaakt! We hadden met een groepje van 12 mensen een pooltafel en twee badkamers, waarvan één inclusief bad! Ik ben uiteraard heerlijk in bad gegaan die avond:-)


13 februari: van Queenstown naar Milford Sound
Na een extreem lange busrit kwamen we aan in Milford Sound, een plek in de bergen in the middle of nowhere. Er was letterlijk helemaal niets daar op ons hostel na, die bestond uit allemaal kleine berghutjes. Jammer genoeg regende het de hele dag dus kon ik niet zoveel doen. Om 22:00 ging het licht al uit in de keuken, badkamer en kon je ook geen elektriciteit in de kamer meer gebruiken. Ik ben in het donker gaan douchen, wat een hele ervaring was haha. Gelukkig had ik mijn hoofdlamp waardoor ik in het donker kon douchen. Ik ben vroeg gaan slapen want er was niet zoveel te beleven.


15 Februari: van Invergovill naar Queenstown
Vanaf het Zuiden zijn we teruggereden naar het noorden en kwamen we weer terug in Queenstown. Marit, Alèna en ik hadden besloten op ipv 1 nacht, 3 nachten te blijven, dit betekende dat we onze laatste avond met de straygroep tegemoet gingen. Onze laatste avond met elkaar dat moest goed gevierd worden en dat hebben we ook zeker gedaan! We zijn met z'n alle naar de kroeg gegaan en we zijn daarna nog uitgeweest in club Buffalo. We hebben er een hele leuke en late avond van gemaakt!


17 Februari: Queenstown
Ik heb samen met Alèna een stevige hiking (bergwandeling) gedaan naar de skyline Gondela. Dit was een wandelroute waaraan de meeste mensen zich niet wagen omdat het heel stijl is, dus nemen ze een gondel naar boven maar Alèna en ik wilde lopen naar boven. Het was een stevige wandeling maar we hebben de top bereikt! Vanaf boven was er een mooi uitzicht over heel Queenstown.


18 Februari: van Queenstown naar Mount Cook
Van Queenstown zijn we naar Mount Cook gegaan, een mooie
plek in de bergen wawr de beroemde berg Mount Cook te vinden is. Ik heb op deze dag een mooie wandeling gemaakt langs de gletsjers en een mooi bergmeer. In het meer lagen allemaal mega grote brokken ijs die vanaf de gletsjers naar beneden zijn gevallen. Ik heb nog een ijsblok proberen vast te houden voor een tijdje maar dat hield ik niet lang vol, pfoe wat was dat koud zeg!G


19 Februari: van Mount Cook naar Rangitata
Helaas ging de wekker alweer erg vroeg, om 7:00 moesten we al in de bus zitten. Er zat een spannende dag aan te komen want ik ging namelijk raften! Toen we 's middags aankwamen in Rangitata moesten we meteen door naar het raften. Bij aankomst bij het hostel (waar ook de raft organisatie zat) gingen we lunchen en kregen we een korte uitleg met wat instructies. Er werden vervolgens briefjes uitgedeeld die je moest ondertekenen waarop stond dat de raftclub niet aansprakelijk was al zou er iets gebeuren en ook werd er vermeld dat er niet voorspeld kon worden hoe de weersomstandigheden (voornamelijk de wateromstandigheden) zouden zijn tijdens het raften. Zoals je wel begrijpt begonnen er lichte zenuwkriebels in mijn buik te ontstaan...

Toen we met ons groepje de raftboot instapte begon het avontuur echt! We waren dik ingepakt met een wetsuit, twee truien en een reddingsvest. Eenmaal op het water gingen we eerst verschillende commando's oefenen die onder het raften van pas kwamen. Het oefenen verliep goed, maar we waren ook pas op water niveau 1 (het laagste niveau waarbij er nog amper stroming was). We gingen steeds een niveau hoger, totdat we op niveau 5 waren, het hoogste niveau. Voordat we hieraan begonnen kregen we nog wat uitleg en instructies omdat het anders gevaarlijk kon zijn.

Toen we er allemaal klaar voor waren gingen er allemaal weer de boot in om aan de grote uitdaging te beginnen: niveau 5!  We waren allemaal een beetje bang en enthousiast tegelijk. De commando's werden elke seconde door de begeleider geschreeuwd. Het ging hartstikke goed  tot het moment dat we bij een extreme  stroming de boot stil lieten staan waardoor de hele boot volliep met water. We konden geen evenwicht meer houden waardoor bijna iedereen uit de boot viel. In eerste instantie vond ik het nog grappig en moest ik erom lachen totdat ik onderwater getrokken werd in een soort draaikolk van de waterstromen. Ik kreeg geen adem meer omdat ik drie keer ondersteboven werd gezogen naar beneden. Ik kreeg het er onwijs benauwd van en raakte in paniek, eenmaal boven water gekomen begon ik te hyperventileren omdat ik me zo druk had gemaakt. Ik vergat uit paniek hoe ik in het water moest liggen, waardoor ik steeds kopje onder ging. Gelukkig was er een jongen van de groep in de buurt die me hielp.

Eenmaal aan boord  en bijgekomen van de schrik heb ik er toch nog van genoten en heb ik een super leuke dag gehad , die werd afgesloten met een barbeque :-).


21 Februari: van Kaikoura naar Wellington
De wekker ging om niets minder als 4:30 omdat we namelijk gingen zwemmen in de oceaan met wilde dolfijnen! Om 5:15 moesten we aanwezig zijn bij de organisatie, waar we een instructie film te zien kregen en onze wetsuit kregen we aan. Vervolgens werden we gebracht naar de zee. Met de boot gingen we ver de zee op om dolfijnen te zoeken, het water was behoorlijk diep, zo'n 1000 meter. Na ongeveer een half uurtje varen vonden we ze, toen mochten we gaan zwemmen met de échte wilde dolfijnen!! Om op te vallen bij de dolfijnen moest je zwemmen als een dolfijnen en dolfijnen geluiden maken. Al gauw  kwamen er een paar om me heen zwemmen. Als je ging duiken kwamen ze onder  je door zwemmen. Na ongeveer 2 uur te hebben gezwommen met deze geweldige dieren was het alweer tijd om terug te gaan.

Met dit geweldige geweldige avontuur in ons achterhoofd reden we met de bus naar Picton om vanaf daar de ferry te pakken richting het noorden. De 3,5 urige boottocht hebben we prima overleefd op het bovendek van de boot, waar we prinsheerlijk in de zon lagen te bakken. Vanaf de ferry reden we verder naar Wellington waar we drie nachten bij vrienden mochten blijven slapen in een appartement, die we hebben ontmoet toen we eerder in Wellington waren. De locals hebben ons goed vermaakt in de dagen, we werden de eerste avond al meteen meegenomen naar een huisfeest, waar we de rest van de vrienden van de locals hebben ontmoet. Die middag daarna werden we meegenomen voor een brunch in een chinees restaurant, wat erg gezellig en lekker was. Verder hebben we die middag een lekkere lazy movie day gehouden in het appartement. Ook zijn we naar het nationale museum Te Papa Tongarewa geweest in Wellington, dit was een erg leuk museum, het ging over van alles en nog wat van Nieuw Zeeland, onder andere over: aardrijkskunde, natuur, geschiedenis, kunst etc. Die avond zijn we naar de Red Rocks gereden en hebben we onder genot van onze pizza genoten van de zonsondergang. Ook zijn op de top van een berg gereden om het uitzicht over de hele stad te kunnen bekijken. Na afscheid te hebben genomen van de locals werd het jammer genoeg tijdd om weer om verder te gaan richting Auckland.

In Auckland heb ik nog drie leuke dagen gehad. Auckland is een drukke stad gevuld met veel winkels, restaurantjes, barretjes, wolkenkrabbers en overal mensen. We hebben onze tijd leuk besteed hier met wat sight seeing, en wandelingen en ik heb stiekem ook wat geshopt (wat eigenlijk niet mag als een backpacker hihi). Donderdag 2 Maart werd het jammer genoeg tijd om afscheid te nemen van dit geweldige land. Ik kan met erg veel plezier terug denken aan dit land, ik heb ontzettend veel leuke mensen ontmoet, heel veel toffe dingen gedaan en leuke tour gedaan door heel Nieuw-Zeeland! Deze ervaringen zouden mij altijd bijblijven en hier zal ik met veel plezier aan terugdenken.


Donderdag 2 Maart vloog ik terug naar Australie met Marit en Alena. We hadden een hostel geboekt midden in de stad op hotspot namelijk: George street. In deze straat zitten alle grote disco's, topmerken, veel barretjes en de groten bedrijven. We hebben lekker rondgelopen en gehsopt in Sydney en om niet te vergeten hebben we onze verslaving gegeten namelijk: Frozen Yogurt!  Vrijdag ben ik samen met Marit teruggegaan naar Manly Beach, een leuk gezellig surfers plekje met grote villa's rondom. Op deze plek is mijn avontuur allemaal begonnen met Australian Backpackers. Het was leuk hier weer even een kijkje te namen.

Na drie nachten in George street te hebben geslapen, mochten we 2 nachten gratis slapen bij vrienden van de locals uit Nieuw-Zeeland:). We hadden enorm geluk met de locatie want het zat heel dicht bij het centrum van Sydney. 'S avonds was de wereldberoemde Mardi Gras (de gaypride) waar Marit en ik niet heel veel van hebben kunnen zien omdat we uitgingen in club Ivy. Dit is een hele beroemde club in Sydney waar een Pacha feest was! We hebben een onwijs gave avond gehad gevuld met goede dj's en leuke muziek. We hebben maarliefs 6 uur lang onze voetjes van de vloer gehad!

Die zondag hebben we sight seeing gedaan, we hebben de Harbour Bridge gezien en het Opera House. Verder hebben we ' s avonds heerlijk bij de Thai gegeten. Dit was de laatste avond dat we met alle 4 de meiden bij elkaar waren, wel een gek moment was dit omdat we al weken met elkaar hebben gereisd! Vanaf nu gaat ieder zijn eigen avontuur tegemoet en ieder zijn eigen pad op. Samen met Marit ben ik naar Melbourne gevlogen om een nieuw avontuur te beginnen en werk te zoeken.

Sinds vandaag kan ik vol trots zeggen dat ik een baan heb!! Samen met Marit had ik vandaag mijn eerste sollicitatiegesprek en meteen zijn we vanavond gebeld dat ze ons heel graag willen. Het gaat om een marketing bedrijf waar we werken met goede doelen. Morgen is onze allereerste werkdag dus ik ben heeeel erg benieuwd! Jullie horen gauw mijn verhaal over mijn eerste werkdag en mijn nieuwe belevenissen:)

Hele dikken kussen vanuit het prachtige Melbourne,

Cheers mates!

Kathelijne

No comments:

Post a Comment